Diagnostyka raka jelita grubego

Rak jelita grubego jest drugim najczęstszym nowotworem złośliwym u kobiet (po raku piersi) oraz trzecim u mężczyzn (po raku płuca i gruczołu krokowego). Jest bardzo niebezpieczny, ponieważ długo nie daje żadnych objawów - te pojawiają się dopiero wtedy, gdy proces nowotworowy jest już zaawansowany. Niestety tylko 50% przypadków raka jelita grubego zostaje wykrytych we wczesnych stadiach choroby. Nowotwory jelita grubego występują zazwyczaj po 50tym roku życia (w 94% przypadków), ryzyko zachorowania rośnie wraz z wiekiem. Jeśli zostanie wykryty we wczesnym etapie rozwoju, szanse na wyleczenie są u 90% chorych

Rozwój procesu chorobowego:

1. Rozwija się na podłożu łagodnego nowotworu (gruczolaka) w obrębie okrężnicy, odbytnicy lub odbytu.
  2. ulega przekształceniu w raka nieinwazyjnego (obecnego w obrębie błony śluzowej),
  3. następnie przekształca  w raka inwazyjnego, naciekającego poza błonę śluzową.
  4. Przekształcenie gruczolaka w raka inwazyjnego trwa około 10 lat.

Przyczyny rozwoju raka jelita grubego: nadużywanie alkoholu, palenie papierosów,  nadciśnienie, otyłość,  brak aktywności fizycznej , dieta bogata w tłuszcze, cukrzyca, uwarunkowania genetyczne.

Ryzyko zachorowania wzrasta także w przypadku osób, ze stanami zapalnymi jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna, Wrzodziejące zapalenie jelita grubego)

Symptomy u chorych na raka jelita grubego: biegunki, bóle w dole brzucha zaparcia, zmiana rytmu wypróżnień, , anemię, ogólne zmęczenie organizmu, podwyższona temperatura ciała, nudności, wymioty, krwawienia z odbytu.

• Test Septyna 9 – bezbolesna alternatywa dla kolonoskopii. Alternatywa dla pacjentów obawiających się badania kolonoskopowego. Komfortowe i nieinwazyjne badanie krwi wykrywające marker charakterystyczny dla raka jelita grubego i odbytnicy.
  • CA 19-9  - antygen nowotworowy towarzyszący nowotworom przewodu pokarmowego
  • Marker nowotworowy M2-PK  - kluczowy enzym glikolizy szybko rosnących komórek (w polipach i rakach jelita grubego). jest nieinwazyjną i nowoczesną metodą oceny zmian w jelicie grubym pod kątem nowotworów.
  • Badanie kalprotektyny w kale w kierunku chorób zapalnych jelita grubego Pozwala ocenić aktywność i ryzyko zaostrzeń chorób zapalnych jelit oraz monitorować leczenie. Na skutek rozszczelnienia bariery jelitowej aktywowane leukocyty przenikają do światła jelita i uwalniają znaczne ilości kalprotektyny..Znaczenie kliniczne badania z wykorzystaniem tego białka polega np. na różnicowaniu chorób organicznych (choroba Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego) oraz zaburzeń funkcjonalnych (zespół jelita drażliwego). Badanie stężenia kalprotektyny w kale jest przydatne w badaniach przesiewowych umożliwiających wstępną selekcję pacjentów do badań endoskopowych, zapobiega komplikacjom związanym  inwazyjną metodą jaką jest kolonoskopia