Diagnostyka raka wątroby

Pierwotne nowotwory złośliwe wątroby stanowią u mężczyzn około 1,2% zachorowań, u kobiet 0,8%. Głównie chorują osoby w wieku 55 - 65 lat, częściej mężczyźni niż kobiety. Ryzyko zachorowania na nowotwór wzrasta wraz z wiekiem.

Najczęściej spotykanym rakiem pierwotnym wątroby jest rak wątrobowokomórkowy nieco rzadziej spotykany jest rak wywodzący się z komórek wyściełających drogi żółciowe

Przyczyny pierwotnych nowotworów złośliwych wątroby

• substancje toksyczne takie jak alkohol, chlorek winylu,
  • zaburzenia metaboliczne (otyłość, cukrzyca, stłuszczeniowa choroba wątroby).
  • wirusy HBV i HCV atakujące pierwotnie komórki wątrobowe - wywołujące wirusowe zapalenie wątroby typu B i typu C
  • doustne środki antykoncepcyjne
  • androgenowe środki anaboliczne
  • niektóre pasożytnicze choroby wątroby
  • aflatoksyna – toksyna wytwarzana przez niektóre grzyby,
  • palenie tytoniu

Najważniejszym czynnikiem dla raka wątrobowo komórkowego jest marskość wątroby. Najczęstsze przyczyny marskości

• długotrwałe zatrucie w wyniku nadużywania alkoholu,
  • przewlekły stan zapalny po przebyciu wirusowego zapalenia wątroby typu B lub C,
  • upośledzenie odpływu żółci prowadzące do żółciowej marskości wątroby,
  • u dzieci może być spowodowana chorobą Wilsona,
  • hemochromatoza(cukrzyca brunatna) - nadmierne wchłanianie i odkładanie żelaza zwłaszcza w wątrobie i trzustce, powodując zwłóknienia komórek wątrobowych.

AFP – wartości powyżej 20 ng/ml z równolegle wykonywanymi badaniami obrazowymi stanowią wysoką wartość diagnostyczną w zakresie kwalifikacji do biopsji.

Badania przesiewowe

Pacjenci ze zwiększonym ryzykiem rozwoju raka wątrobowo-komórkowego powinni podlegać badaniom przesiewowym obejmującym badanie ultrasonograficzne wątroby oraz stężenie AFP co 6-12 miesięcy. Pacjenci z bardzo wysokim ryzykiem rozwoju raka wątroby, obciążeni wywiadem rodzinnym powinni być badani co 3-6 miesięcy.

Wczesne wykrycie wznowienia i ocena skuteczności leczenia i

AFP jest wykorzystywane zarówno w ocenie skuteczności leczenia w przypadku osób, które zostały poddane leczeniu chirurgicznemu, jak również leczeniu chemioterapeutycznemu. Ryzyko wznowy jest wysokie i wynosi ok. 70% w ciągu pierwszych 5 lat, a szczególnie w ciągu pierwszych 3 lat jako wynik przerzutów pozawątrobowych. Dlatego monitorowanie co 3-6 miesięcy w ciągu pierwszych dwóch lat z udziałem oznaczania poziomu AFP wraz z badaniami obrazowymi są ważnym czynnikiem pozwalającym na wczesne wykrycie wznowy.